İş Görüşmesindeki Aday Davranışlarının Evrenselliği

Merhabalar, birkaç hafta önce Romanya’da Malezyalı arkadaşımla konuşuyordum. Bana ‘’Türkiye’ye döndükten sonra ne yapacaksın?’’ diye sordu. ‘’İş arayacağım.’’ cevabını verdim. Mesleğimi ve hangi alanda çalışmak istediğimi sordu Çalışma Ekonomisi mezunu olduğumu insan kaynakları departmanında çalışmak istediğimi söyledim. Bunu duyar duymaz bana ''Benim annem insan kaynakları yöneticisi.'' dedi ve konu hakkında konuşmaya başladık.

Arkadaşım doktor. İş görüşmesine gitmeden önce daima annesi ile prova yapıyormuş. Malezya’daki iş görüşmelerinin nasıl gerçekleştiğini sordum bana yanıt olarak önce başvurunu yapıyorsun ardından seni arıyorlar ve görüşmeye davet ediyorlar dedi ve açıkladı. Türkiye’de gerçekleşen iş görüşmeleriyle herhangi bir farkı yok.

Bana Malezya’daki iş görüşmesinde nelere dikkat ettiğinizi söyler misin dediğimde ise yanıtı şöyle idi:

First, you should do your best to introduce yourself and explain your strenght on why they should choose you.
2nd weak points. You should always be honest. And then you should try to convert your weakness into a strenght.
3rd talents. You should always try to use your talents to win the job. On why they should employ you because of your talents.
4th always give the interviewer time to speak. Know your limits on when the stop.
5th always ask a question whenever they ask you if you have any questions.

Görüldüğü üzere aday her yerde aday İK her yerde İK. J

Dünyanın neresinde olursanız olun iş görüşmesinin güzel geçmesi için en önemli şeylerden biri kendini güzel ifade edebilmenizdir. Zayıf yönlerinizi direkt ifade etmek yerine biraz değiştirerek karşı tarafa aktarmanız daha iyi olacaktır. Mesela iş görüşmesinde size olumsuz yönleriniz soruldu ve aklınıza çok takıntılı bir insan olduğunuz örneği geldi. ‘’Ben takıntılı bir insanım.’’ derseniz bu sizin için dezavantaj olacaktır. ‘’Davranışlarıma ve başkalarının davranışına çok önem veririm. Bana bir görev verildiyse bu işi bitirmeden işin başından kalkamam eğer kalkarsam aklım hep o işte kalır ve vaktimi iyi geçiremem.’’ gibi dolaylı yollarından yanıt verebilirsiniz. Ne çok fazla ne de çok az konuşmalısınız. Az ama öz konuşmak her zaman için daha iyi. Sorunuz var mı diye sorulduğunda muhakkak o iş ile ilgilendiğinizi gösterecek sorular yöneltmelisiniz. 

Malezyalı arkadaşımı dikkate alarak genelleme yapmam gerekirse dünyanın neresinde olursanız olun iş görüşmesine gittiğiniz zaman yukarıdaki kriterlere uyduğunuz takdirde iş görüşmesinden mutlu çıkabilirsiniz.

Yorumlar