İK’cı Olmak İsteyen Yeni Mezunla Nasıl Mülakat Yaparım?

Başımdan geçen bir olayla yazıya başlamak istiyorum: Bursa’da bir tekstil firmasının İnsan Kaynakları departmanı için iş görüşmesine gittim. İlk görüşmem gayet güzel geçmişti, iki üç hafta sonra ikinci görüşmeye davet edilmiştim. Bir süre sonra aynı firmadaki İK’cı arayıp üçüncü kez görüşmeye davet etmişti. Etrafımdaki herkes üçüncü görüşmeye davet edildiğim için işe alınacağımı düşünüyordu. E durum böyle olunca ben de işe alınacağımı düşünüp heveslenmiştim tabi. Hazırlanıp üçüncü görüşmeye gittim ve İK’cının bana söylediği şey şu oldu: ‘’Biz cv’ni kaybettik baştan mülakat yapalım seninle.’’

Bir hocamız işini kötü yapan doktor için şöyle derdi. ‘’Doktor var doktorcuk var.’’ Maalesef her meslekte bu tür insanlarla karşılaşabiliyoruz; İK’cı var İK’cık var.

Şimdiye kadar İnsan Kaynakları departmanında çalışmak için farklı firmalarla iş görüşmesine gittim. Mülakatlara hep aday tarafından baktım, şimdi sıra İK’cıymışım gibi değerlendirmeye geldi. Kendimi görüşmeye giden değil de görüşmeye çağıran kişi olarak düşündüm ve şunları yazdım:

Üniversiteden mezun olduktan sonra İK için görüşmeye gittiğim çoğu yerde İK’cılar yeni mezun olduğumu bildikleri için bana sadece üniversite bitene kadar neler yaptığımı genel olarak anlattırdılar. İş görüşmelerinde duyduğum ortak cümle şuydu: Biraz kendinden bahseder misin?

Sorunun cevabını vermek için başlıyorum kendimi anlatmaya; okuduğum liseyi söylüyorum, üniversite boyunca kendimi geliştirebilmek için neler yaptığımdan bahsediyorum.  İK’cı sadece dinliyor ve söylediklerim masanın üstünde duran cv’de var mı yok mu diye bakıp gördüklerinin yanına tik atmakla yetiniyor. İş görüşmesi bu soruyla başlıyor ve neredeyse bu soruyla bitiyor. İnanın bir iş görüşmesinde İK’cı o kadar umursamazdı ki eminim görüşme sırasında öğle yemeğinde ne yiyeceği benim hedeflerimden daha önemliydi. Hem zaten benim hedefim onun ne işine yarayacaktı ki? Karın mı doyuruyor?!

Genel olarak ne bölümle ilgili bir soru ne de İK ile ilgili soru soruluyor, teşekkür edip ‘’Size olumlu ya da olumsuz dönüş yapacağız.’’ deyip uğurluyorlardı beni.

İK departmanında işe alımcı olsam insan kaynakları için iş görüşmesine çağırdığım adayla nasıl mülakat yapardım?

Aday mülakata erken geldiyse bekleme odasına gönderir biraz dinlenmesini ve sakinleşmesini beklerdim. Ne kadar nitelikli eleman da olsa aday için iş görüşmesi önemlidir, hele ki deneyimsiz bir aday için daha çok önem taşır.

Mülakat için odaya, adayın ÖNCEDEN İNCELEDİĞİM özgeçmişi elimde girer ve GÜLÜMSEYEREK hoşgeldiniz derdim. Bu karşı tarafın rahatlaması açısından en önemli noktalardan bir tanesi bence.

Ardından ortamı yumuşatmak adına ‘’Yolu kolay bulabildiniz mi?’’ diye sorardım. Bu bana bir iş görüşmesinde soruldu. Direktörün öylesine sorduğunu düşünmüştüm fakat sonradan öğrendim ki bu soruya evet diyen adaylar daha pozitif, yolda karşılaştığı zorlukları uzunca anlatmaya başlayanlar negatif düşünceli aday olarak kabul ediliyormuş.
Adaya buna benzer soru sorarak ortamın biraz yumuşamasını sağlardım.

Yardımcı soru bittikten sonra önemli sorulara giriş yaparak genel olarak hayatını anlatmasını isterdim. Doğum yeri, ilkokul, lise, üniversite varsa yüksek lisans, doktorası, katıldığı kurslar, seminerler, projeler, gönüllülük faaliyetleri, yabancı dil bilgisi, ehliyeti, sağlık durumu gibi bilgileri öğrenmek isterdim. Yukarıda bahsettiğim İK’cı gibi ben de söyledikleri ile özgeçmişinde yazdıklarıyla teyit ederdim.  Bu kısımla kişinin gerçek hayatta nasıl olduğunu, karakterini az çok analiz edebilirim.

Gelelim başvurduğu pozisyonla ilgili bilgi sorularına.
Birçok yeni mezuna mülakatlarda bilgi sorusu sorulmuyor. (Belki de işe almayacakları için mülakatı uzatmak istemiyorlardır) Ben İK’cı olsam ve insan kaynakları için adayla mülakat yapıyor olsam soracağım ve adayın bilmesi gerektiğini düşündüğüm sorular şunlar:

Neden İnsan Kaynakları departmanında çalışmak istiyorsunuz?
İnsan Kaynaklarının hangi alanında çalışmak isterdiniz, alanla ilgili hedefleriniz nedir?
Bizim firmanızda insan kaynakları politikamızı göz önünde bulundurduğunuzda siz firmaya ne gibi fayda katabilirsiniz firma size ne gibi fayda katar?
Asgari ücret ne kadar?
İhbar süreleri hakkında bildiklerinizi paylaşır mısınız?
İşsizlik oranı hakkında bilginiz var mı? ( Bu soru genel bir sorudur. Aday özellikle İİBF mezunuysa bu soruya cevap vermesini beklerdim. Çünkü kendisi bu kategorinin içinde yer alıyor. Güncel haberleri takip edip etmediğini bu soruyla anında öğrenebilirdim.)


Sorulara net cevaplar veremese de hepsi hakkında az çok fikri varsa bile benim için yeterli olacaktır. Bu veya buna benzer sorulara yanıt vermesi deneyimli adaylarla bir tutulmasa da deneyimsiz adaylar arasından sıyrılmasına yol açacaktır. En azından sırf deneyimsiz diye öylesine görüşmeye davet edilmiş, baştan elenecek adaylar arasına girmeyecektir orası kesin.

Yorumlar